Finans

Kontaktperson

Jeanette Dahlkvist
jeanette.dahlkvist@profina.se
08 600 54 07

Profina finans

Finans

Starka finanser, säkra betalningsflöden och tillgång till likvida medel är självklara förutsättningar för en stabil och växande verksamhet,
särskilt för små och medelstora företag. Inom Profina Finans arbetar vi nära våra kunder för att hjälpa till med detta och lösningarna skiljer
sig mycket beroende av kundens situation.

Ett vanligt behov hos våra kunder är att frigöra kapital för att stärka likviditeten, effektivisera betalningsflödet och förenkla administrationen.
Detta för att kunna fokusera på sin egen kärnverksamhet. Genom att vi arbetar nära våra kunder och är väl insatta i deras verksamhet kan vi erbjuda snabb och effektiv kreditbedömning samt fördelaktig finansiering via factoring eller fakturaköp.

Vi bevakar och hanterar betalningsflödet och ser till att pengarna snabbt kommer er tillhanda. Som företag får ni helt enkelt en förbättrad likviditet och minimerar den ekonomiska administrationen.

 

Tjänster

De flesta företag och verksamheter stärks av att ta hjälp i frågor om ekonomi och finansiering. Vi är ett stöd för dig i alla faser, via ett helhetsengagemang eller i specifika ärenden.

  • Factoring
  • Reskontraservice
  • Fakturaservice
  • Fakturaköp
  • Påminnelser och krav
  • Mikrolån för nystartade företag

 

Betalreferenser

PGnr

60 96 08-5

BGnr

5744-1164

IBAN

SE96 9500 0099 6042 0609 6085

NDEASESS

Bank
Nordea, 105 71 Stockholm

FAQ

Undrar du över något?

Fråga 1

Fakturan är ej korrekt utställd. Hur går jag till väga?

Svar

Vänd dig till din leverantör, för att rätta till ursprungsfakturan!

Fråga 2

Jag har ej beställt något. Varför får jag en faktura?

Svar

Vänd dig direkt till fakturautställaren med din fråga!

Fråga 3

Jag har inte köpt någon vara eller tjänst av Profina. Varför skickar ni en faktura/påminnelse?

Svar

Vi anlitas av andra företag och hanterar därmed allt som har med deras fakturor att göra.

Fråga 4

Vad avser påminnelsen som jag har fått?

Svar

Längst ner i sidfoten, till vänster på påminnelsen, står det vem du har beställt av. Där anges även kontaktuppgifterna till dem.

Fråga 5

Ni har dragit pengar från mitt bankkonto. Hur kommer det sig?

Svar

Nej, vi kan omöjligen dra pengar från något konto. Ni har förmodligen betalt till vårt konto på uppdrag av någon av våra kunder.

Fråga 6

Från vilken dag måste man betala dröjsmålsränta?

Svar

Enligt räntelagen utgår dröjsmålsränta en månad efter att fakturan har skickats till kunden. Är förfallodagen bestämd i förväg kan man få betala från förfallodagen.

Fråga 7

Måste jag betala inkassokostnaderna?

Svar

Ja, leverantören har rätt att ta betalt av dig för vissa kostnader i samband med inkasso. Vilka dessa kostnader är regleras i lag och leverantören får därför inte genom avtal lägga på fler kostnader.

Fråga 8

Kan man dela upp en faktura och betala den i omgångar?

Svar

Detta avgör inte vi, utan man får kontakta sin leverantör och göra upp med dem.

Fråga 9

Hur kan jag bestrida en faktura och vad händer sedan?

Svar

Skicka in ett skriftligt bestridande till oss, så vidarebefordrar vi detta till vår kund. Under pågående tvist stoppas fakturan, vilket innebär att det ej går ut påminnelser eller inkassokrav på den.

Fråga 10

Kan jag betala fakturan från ett annat land?

Svar

Ja,det går alldeles utmärkt! Använd IBAN-numret som du hittar under ”betalreferenser”.

Ansökan

Bli kund hos oss

Ni tecknar ett avtal med oss om en överenskommen samarbetsform. Välj själv om vi skall fakturera eller om ni själva vill göra det, men att vi bevakar betalningen.

Vanligast är att vår kund hanterar fakturan själv och att vi därefter bevakar betalningen. Fakturakopian skickar ni till oss via mail, fax, post eller filöverföring. Ni har alltid er egen kontaktperson hos oss att vända er till. Ni kan alltså koncentrera er på det viktigaste; att göra nya affärer. Se till att kunden får fakturan, vi sköter resten!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.