Jani Oja
jani.oja@profina.se
08-600 54 99
Profina jobbar med människan och det enskilda företaget för att alla inblandade parter ska bli nöjda med de avtal och system som finns. Tillsammans sätter vi upp rutiner så att dina kunder blir bättre på att betala fakturorna i tid. Genom att göra det slipper du agera bank åt dina kunder.
Vi vet att varje inkassoärende är individuellt och att det inte finns någon universell lösning eller perfekt metod för alla ärenden. Därför har vi en lösningsorienterad inställning till alla dina kunder. Med en personlig handläggare kan vi snabbt och tydligt svara på dina och din kunds frågor. Ibland kan det vara direkta missförstånd som ligger bakom problemet och ibland är det företag som inte kan, eller vill betala. Vi är inkassobolaget som hittar en lösning oavsett problemet.
Det är viktigt att hitta ett pålitligt inkassobolag för att du ska få betalt utan att riskera att tappa kunder. Vi är medlemmar i branschorganisationen Svensk Inkasso och har tillstånd från Integritetsskyddsmyndigheten att bedriva inkassoverksamhet.
Vi arbetar även med flera stora affärssystem för en enkel integration till ditt företag!
Senast dagen efter som vi tar emot uppdraget från dig skickar vi ett inkassokrav till slutkunden. I kravet framgår att ärendet nu handläggs av Profina.
Slutkunden har åtta dagar på sig att betala eller höra av sig till oss på inkassokravet. Under kravtiden besvarar vi kundens frågor via telefon, e-post eller brev. Handläggaren kan komma överens om olika uppgörelser med kunden, utifrån vad som bestämts i befogenhetsmallen.
Om kravet är obetalt när tidsfristen löpt ut gör vi en ärendevärdering, med ledning av bl.a. intern och extern kreditinformation. Detta innebär vilka åtgärder som ska vidtas för att få det bästa och snabbaste utfallet.
Avdelningen efterbevakning fortsätter vi att aktivt arbeta med ärenden som anses idag omöjliga att inkassera.
Betalningsförmågan förändras över tiden, därför utvärderar och analyserar vi kontinuerligt slutkundens förmåga till betalning. Analysen sker med ett specialframtaget verktyg och görs var tredje till var sjätte månad i samtliga aktiva ärenden. Analysen hjälper oss att anpassa åtgärderna till slutkundens rådande situation. Olika situationer och olika typer av fordringar kräver varierande åtgärder.
08:30 – 16:30
08:30 – 18:00
08:30 – 15:00