Porträtt av sälj och marknadschef hos Profina, man med brunt kortklippt hår, melerade ögon.

Försäljningschef

Jani Oja
jani.oja@profina.se
08-600 54 99

Hyresfordringar

Hyresfordringar

Vi har erfarenhet av att hantera hyresfordringar för bostadsföretag inom både allmännyttan och den privata sektorn sedan 1990. Hos oss får du en dedikerad handläggare som hanterar era inkassoärenden på ett personligt och professionellt sätt utifrån sin branschkunskap, erfarenhet och kompetens inom gällande lagstiftning och inkassohantering.

Detta bidrar till en hög lyckandegrad i kravprocessen.

Vi anpassar våra kravrutiner utifrån er verksamhet och gällande lagstifning. 

En del frågor som bör diskuteras innan ett samarbete inleds avseende hyresfordringar är bl.a.

Hur snabbt ska en ansökan om betalningsföreläggande ske? Ska ansökan inkludera avhysningsyrkande? Hur snabbt ska delgivning ske?

Vi jobbar med Deltra Kravek (www.deltrakravek.se) för delgivning. 

Är hyresgästen kvarboende eller avflyttad? Privatperson eller ett företag? Beroende på fordrans karaktär (hyresbostad, lokal, avflyttad eller kvarboende) väljer vi relevant inkassoåtgärd för att få betalt.

Vi har även flera jurister som har sin expertis inom hyresjuridiken och hjälper till i de fallen tvisten är ett faktum eller den hyresjuridiska processen.

Inkassohantering av hyresinkasso innebär en process där en hyresvärd eller ett inkassoföretag försöker få en hyresgäst att betala obetalda hyror. Här är en beskrivning av en typisk process för hyresinkasso:

Inkassokrav

Om hyran inte betalas enligt hyresavtal. Skickar vi ett inkassokrav. Detta krav skickas oftast efter en viss tid, till exempel 5-10 dagar efter förfallodagen för hyran. Inkassokravet innehåller detaljer om den obetalda hyran, förseningsavgifter, och eventuella inkassokostnader. Syftet är att få hyresgästen att betala frivilligt innan mer formella åtgärder vidtas.

Betalningsplan

Om hyresgästen inte kan betala hela beloppet på en gång, kan vi erbjuda en betalningsplan. Detta innebär att den obetalda hyran delas upp i mindre delbetalningar över en viss period. Förutsättningar är att löpande hyror betalas i tid

Juridiska åtgärder

Om hyran fortfarande inte betalas, och ingen betalningsplan kan överenskommas vidtar vi, enligt överenskommelse med hyresvärden, juridiska åtgärder. Detta kan innebära ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Betalningsföreläggande

Kronofogden skickar då ett föreläggande till hyresgästen som uppmanas att betala (eller bestrida kravet) inom en viss tid, vanligtvis 10 dagar. Om hyresgästen inte bestrider eller betalar, kan Kronofogden fastställa skulden och besluta om utslag. Detta innebär att Kronofogden kan börja utmäta hyresgästens tillgångar eller lön för att täcka skulden.

Uppsägning av hyresavtalet

Om hyresgästen fortsätter att inte betala hyran, kan hyresvärden ha rätt att säga upp hyresavtalet. Hyresgästen får då en viss tid på sig att flytta ut, och om detta inte sker frivilligt, kan hyresvärden genom oss begära handräckning från Kronofogden för att avhysa hyresgästen. Begäran om handräckning sker ofta i samband med att ansökan om betalningsföreläggande inges till Kronofogden. 

Avhysning

Som en sista åtgärd kan Kronofogden genomföra en avhysning. Detta innebär att hyresgästen tvingas lämna bostaden.

Viktiga punkter att tänka på:

  • Kommunikation och dokumentation: Hela processen bör präglas av tydlig kommunikation och korrekt dokumentation av alla steg och kontakter.
  • Kundservice: Det är viktigt att behandla hyresgästen med respekt och försöka hitta lösningar som fungerar för båda parter.
  • Rättsliga ramar: Följ de rättsliga ramarna och reglerna för inkassohantering och hyreslagstiftning.
  •  

Genom att följa dessa steg kan hyresvärdar tillsammans med oss på Profina hantera obetalda hyror på ett systematiskt, professionellt och personligt sätt enligt inkassolagen, vilket minskar risken för tvister och ekonomiska förluster.

Ring och prata med en säljare nu!

Vill du veta mer om våra tjänster?

profina_2024_352