Vill du veta mer om våra finansiella tjänster? Ring 08-600 54 99

Vad är det för skillnad mellan fakturaköp och fakturabelåning?

VID FAKTURAKÖP stärker ni snabbt upp er likviditet när ni har behovet. Ni väljer själva ut vilka fakturor, och när ni vill överlåta dem till oss. Ni får ut 100% utav fakturabeloppet, minus våra avgifter. Fördelen är att ni helt och hållet själva bestämmer när ni vill att vi hjälpa er, allt eftersom ni har behovet.

VID FAKTURABELÅNING skickar ni in alla era fakturor till oss. Ni får ut en överenskommen del direkt, exempelvis 70-85%, resterande belopp minus våra avgifter, får ni ut då er kund har betalat till oss. Eftersom ni skickar hela ert fakturaflöde till oss så betalar era kunder alltid till ett och samma bankgironummer, de behöver alltså inte växla mellan ert bankgiro och vårt. En ytterligare fördel är att ni får kontinuerliga sammanställningar från oss.

När får vi betalt för fakturan? Vanligtvis sker utbetalning inom 24 timmar. För att hanteringen ska gå så snabbt och smidigt som möjligt behöver vi telefonnummer och e-postadress till er kund. (Dvs, kontroll att fakturan är korrekt, varan levererad / tjänsten utförd samt att mottagaren godkänner överlåtelse till Profina Finans AB)

Kan vi sälja alla fakturor? Ja, det går bra. Inledningsvis i vårt samarbete har en uppskattad limit bestämts bland annat beroende på omsättning och behovet av att sälja fakturor. Med tiden sker ofta en förändring, till exempel för att omsättningen ökar, på grund av högsäsong eller annan orsak. Om så är fallet så ser vi över er limit och ser om vi behöver ändra den.

Vad händer om fakturabetalaren inte betalar i tid? Vid försenad betalning går det ut en påminnelse. Får vi inte betalt på denna heller så kanske vi försöker nå fakturabetalaren via telefon eller lyssnar av lite med er gällande kunden. Vid behov kan vi även gå vidare med ett inkassokrav.

Om jag inte får ut mina pengar inom 24 h, vad kan det då bero på? Om vi inte lyckats nå er betalare för en avstämning så kan det ta lite längre tid med utbetalningen till er. Därför är det alltid tacksamt att vi har fått alla uppgifter till er kund, så att vi kan betala ut era pengar så snabbt som möjligt.

Susanne Ernert